Κοινωνικό Μάρκετινγκ (Δ. Μπαλάσκα)
Η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από ένα πλήθος κοινωνικών ζητημάτων το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο δημοσίων, αλλά και ιδιωτικών συζητήσεων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο χειμώνας 2022-2023 που προμηνύεται δύσκολος, καθώς με την πλήρη παύση των εξαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία, η Ευρώπη καλείται να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση. Το Κοινωνικό Marketing μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο και να διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κρίσης αυτής. Βέβαια, το Κοινωνικό Marketing έχει εφαρμογή και σε άλλα κοινωνικά θέματα, όπως είναι η βιωσιμότητα και το μέλλον του πλανήτη, το κάπνισμα, η παιδική παχυσαρκία, η ενδοοικογενειακή βία, ο αλκοολισμός κ.α.
Στο μάθημα του Κοινωνικού Marketing θα εξεταστεί το πώς οι τεχνικές που δημιουργήθηκαν για εμπορικούς λόγους μπορούν να συνεισφέρουν στα υπάρχοντα κοινωνικά προβλήματα. Το Κοινωνικό Marketing στοχεύει στην αλλαγή συμπεριφοράς για την επίτευξη κοινωνικών σκοπών και στόχων, και όχι στην ανάπτυξη οικονομικού οφέλους που στοχεύει το Εμπορικό Marketing. Τα τέσσερα βασικά ερωτήματα που απαντάει το Κοινωνικό Marketing είναι:
1. Γιατί το Κοινωνικό Marketing είναι αναγκαίο στην σημερινή εποχή;
2. Ποιο είναι το κοινό-στόχος στο Κοινωνικό Marketing;
3. Με ποιο τρόπο η κατανόηση της συμπεριφοράς των πολιτών μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία κατάλληλων τεχνικών και παρεμβάσεων;
4. Πώς η επικοινωνία στο Κοινωνικό Marketing μπορεί να αλλάξει τη συμπεριφορά των καταναλωτών, προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινωνικά επιθυμητός στόχος;
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
Κατανοούν τη θεωρητική έννοια του Κοινωνικού Marketing,
Διαχειρίζονται τις μεθοδολογίες σχεδιασμού και ανάπτυξης προγραμμάτων Κοινωνικού Marketing,
Εφαρμόζουν τεχνικές και μέσα προώθησης των κοινωνικών αγαθών των υπηρεσιών,
Αναλύουν τους προβληματισμούς του Κοινωνικού Marketing και να προτείνουν τρόπους επίλυσης,
Χρησιμοποιούν τις τεχνικές επικοινωνίας στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, γενικών και ειδικών ομάδων του πληθυσμού,
Αναγνωρίζουν τα ενδιαφερόμενα μέρη που εμπλέκονται στα προγράμματα Κοινωνικού Marketing και το ρόλο που κατέχουν στην αγορά,
Εκτιμούν τη σημασία της διαφήμισης, της επωνυμίας άλλων μορφών επικοινωνίας με απώτερο σκοπό την αλλαγή της συμπεριφοράς.