ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία της κοινοτικής εργασίας 
  • Κατανοούν την ιστορική εξέλιξη της κοινοτικής εργασίας και τη σύνδεσή της με την κοινωνική εργασία και τις εκάστοτε ιστορικο-κοινωνικο-πολιτικές συνθήκες  
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της κοινοτικής εργασίας καθώς και τις δυνατότητες εφαρμογής της στις εκάστοτε ιδιαίτερες συνθήκες των τοπικών κοινωνιών με στόχο την κοινωνική αλλαγή και την κοινωνική δικαιοσύνη  
  • Κατανοούν τον ρόλο, τις αξίες και τις δεξιότητες του κοινωνικού λειτουργού ως κοινοτικό στέλεχος καθώς και τα όρια συνεργασίας με άλλες ειδικότητες 
  • Εξοικειωθούν με τις σύγχρονες μορφές κοινοτικής κοινωνικής εργασίας και την εφαρμογή αποκεντρωμένων  μορφών κοινωνικής πολιτικής.  

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΟΜΑΔΕΣ

Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων για την κατανόηση της δυναμικής των ομάδων και των θεωριών για τη δομή και τις διεργασίες της, για την εξέλιξη της μεθόδου της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες, τις αρχές και τη φιλοσοφία της, καθώς και τη μεθοδολογία εφαρμογής της,  η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων εκτίμησης  της δυναμικής των ομάδων και  η ευαισθητοποίηση σε παρεμβατικές προσεγγίσεις σε τομείς και προγράμματα εφαρμογής της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες με έμφαση στην ενδυνάμωση και την ποικιλομορφία.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Κατανοούν την έννοια και το περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες ως εξειδικευμένης μεθοδολογικής προσέγγισης   
  • Αντιλαμβάνονται τις βασικές έννοιες της δυναμικής και της διεργασίας των ομάδων 
  • Εκτιμούν τις δυνάμεις των ομαδικών διεργασιών για την επίλυση προβλημάτων 
  • Διαφοροποιούν τις ποικίλες έννοιες και εφαρμογές της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες
  • Ευαισθητοποιηθούν σε διαπολιτισμικές προσεγγίσεις σε σχέση με την Κοινωνική Εργασία με Ομάδες 
  • Κατέχουν δεξιότητες μελέτης της ομάδας και ανάλυσης προβλημάτων 
  • Εφαρμόζουν κατάλληλα κλινικές γνώσεις, δεξιότητες και τεχνικές Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες για την διεργασία επίλυσης προβλημάτων, από τη αρχική φάση δημιουργίας της ομάδας, στην ανάπτυξη και τον τερματισμό 
  • Χρησιμοποιούν κριτική σκέψη για την επιλογή του κατάλληλου μοντέλου Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες για εκτίμηση και παρέμβαση.  

ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

H Κλινική Ψυχολογία αποτελεί κλάδο της εφαρμοσμένης ψυχολογίας και περιλαμβάνει την κατανόηση, πρόληψη, αξιολόγηση και θεραπευτική αντιμετώπιση των διαταραχών του συναισθήματος, των γνωστικών μηχανισμών και της συμπεριφοράς. Ουσιαστικά, ο κλινικός ψυχολόγος προσπαθεί να βοηθήσει άτομα με ψυχικές διαταραχές και δυσκολίες στην καθημερινή τους λειτουργικότητα. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τις βασικές αρχές οι οποίες διέπουν την εκδήλωση της παθολογικής συμπεριφοράς στο άτομο. Ειδικότεροι στόχοι είναι η γνωριμία των φοιτητών με τα σύγχρονα συστήματα ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών και με τις βασικές ψυχικές διαταραχές των ενηλίκων, η κατανόηση των πιθανών αιτίων τους με βάση τις κυριότερες ψυχολογικές προσεγγίσεις και η εξοικείωσή τους με τις  διάφορες θεραπευτικές μεθόδους που εφαρμόζονται για την αντιμετώπισή τους αλλά και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ατόμου. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Κατανοούν τα κριτήρια αξιολόγησης της αποκλίνουσας συμπεριφοράς 
  • Γνωρίζουν τη δομή και τη φιλοσοφία των σύγχρονων συστημάτων ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών 
  • Αξιολογούν κριτικά τα επικρατέστερα θεωρητικά μοντέλα για την αιτιοπαθογένεση των ψυχικών διαταραχών 
  • Συγκρίνουν τις κυριότερες θεραπευτικές προσεγγίσεις των ψυχικών διαταραχών 
  • Αναγνωρίζουν τη βασική συμπτωματολογία των κυριότερων μορφών ψυχοπαθολογίας των ενηλίκων 
  • Διακρίνουν τα όρια της ειδικότητάς τους εντός της διεπιστημονικής ομάδας στα πλαίσια ψυχικής υγείας 

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Η Κοινωνιολογία της Οικογένειας ασχολείται με την επιστημονική μελέτη του οικογενειακού θεσμού, της   σπουδαιότητας των σχέσεων και των δυναμικών που αναπτύσσονται στο  πλαίσιό του,  και αποσκοπεί στην κατανόηση και των κοινωνικών παραγόντων που διαμορφώνουν την οικογένεια ως κρίσιμο θεσμό για το κοινωνικό υποκείμενο και την κοινωνία. Το μάθημα αυτό αποτελεί βασικό αξονικό πεδίο για την επιστήμη της Κοινωνιολογίας.   Η ύλη του μαθήματος επικεντρώνεται στην διεύρυνση των γνωστικών οριζόντων, την καλλιέργεια κριτικών ικανοτήτων και την απόκτηση μεθοδολογικών εργαλείων κατανόησης, μελέτης και ανάλυσης, απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή της Κοινωνικής Εργασίας με Οικογένεια από τους μελλοντικούς Κοινωνικούς Λειτουργούς.  

Η βαθύτερη κατανόηση, σύλληψη και ανάλυση των μακρο δομών και των μικρο-σχέσεων στην ελληνική οικογένεια  σε σύνδεση με το φυσικό, πολιτισμικό και κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, οι σχέσεις των μελών της αλλά και των δύο φύλων γενικότερα και οι κυριότερες θεωρητικές κατασκευές και ανιχνεύσεις στα πλαίσια του επιστημονικού πεδίου της Κοινωνιολογίας της Οικογένειας, αποτελούν τον κεντρικό άξονα του μαθήματος και θα επιτρέψουν στο φοιτητή/-τρια να εξοικειωθεί με τη δυναμική φύση του επιστημονικού αλλά και του μελλοντικού επαγγελματικού τους  πεδίου. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία του επιστημονικού πεδίου της Κοινωνιολογίας της Οικογένειας 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της δυναμικής του επιστημονικού πεδίου καθώς και την εργαλειακή σημαντικότητά του του, τόσο στο επίπεδο της έρευνας όσο και στο επίπεδο της επαγγελματικής εμπλοκής  
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Κοινωνιολογίας της Οικογένειας προκειμένου να καταστεί σαφής ο ρόλος της προσέγγισης και της μεθοδολογίας που ασπάζεται ο ειδικός στην ερμηνεία και διαχείριση του κοινωνικού φαινομένου  
  • Είναι σε θέση να ερμηνεύουν τη σημαντικότητα των κοινωνικών παραγόντων στη θεσμική δυναμική, σε μικρο και μακρο ανάλυση για την αποτελεσματική εφαρμογή της Κοινωνικής Εργασίας με Οικογένεια. 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, απαραίτητων για τη διατήρηση και ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής λειτουργικότητας παιδιών και εφήβων μέσα στο κοινωνικό τους περιβάλλον, σύμφωνα με τον σχηματισμό του «ατόμου-στο-περιβάλλον» (Person-in-Environment), εφαρμόζοντας τις μεθόδους της Κοινωνικής Εργασίας. O σκοπόs αυτός επιτυγχάνεται με τη χρησιμοποίηση των απαραίτητων διαπροσωπικών, ενδοπροσωπικών και κοινωνικών πόρων προς όφελος των εξυπηρετούμενων παιδιών και εφήβων. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Κατανοούν την έννοια και το περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με παιδιά και Εφήβους ως εξειδικευμένης μεθοδολογικής προσέγγισης . 
  • Αναλύουν κριτικά το ευρύτερο και πρόσφατο περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με Παιδιά και Εφήβους σε σχέση: με την ψυχοδυναμική διάσταση (Freud, Hartman, Winnicott), τη συστημική (Scherch, Satir), τη συμπεριφοριστική (Watson, Skinner), τη γνωσιακή-συμπεριφοριστική, τη θεωρία της επικοινωνίας, τις θεωρίες των ρόλων κ.α.
  • Διαφοροποιούν τις ποικίλες έννοιες και εφαρμογές της Κοινωνικής Εργασίας με Παιδιά και Εφήβους 
  • Ευαισθητοποιηθούν στην πρόληψη ψυχοκοινωνικών προβλημάτων, αρχίζοντας εργασία με το παιδί και τα διάφορα περιβάλλοντα που μεγαλώνει (οικογένεια, βρεφικό - παιδικό σταθμό, σχολείο και άλλες ομάδες κοινωνικοποίησης) 
  • Εφαρμόζουν κατάλληλα κλινικές γνώσεις, δεξιότητες και τεχνικές με παιδιά και εφήβους, σε όλα τα στάδια διεργασίας επίλυσης προβλημάτων, από τη διαγνωστική εκτίμηση, στην παρέμβαση και τον τερματισμό 
  • Χρησιμοποιούν κριτική σκέψη για την επιλογή του κατάλληλου κλινικού μοντέλου για εκτίμηση και παρέμβαση, πάντοτε σε σχέση με τις ανάγκες των εξυπηρετούμενων παιδιών και εφήβων  
  • Εφαρμόζουν, ιδιαίτερα με τα παιδιά, κλινικές γνώσεις για την κατανόηση υγιών και παθολογικών τύπων συμπεριφοράς 
  • Εφαρμόζουν, ιδιαίτερα με τους εφήβους, δεξιότητες και τεχνικές Κλινικής Κοινωνικής Εργασίας, σε συνάρτηση με το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον τους και σε σχέση με την νεανική κουλτούρα  
  • Κατανοούν τη σημασία συμμετοχής τους στην διεπιστημονική ομάδα, καθώς και την εκάστοτε δυναμική της ομάδας αυτής