ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΑΤΟΜΑ

Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων για την κατανόηση της μεθοδολογίας της Κοινωνικής Εργασίας στο ατομικό κλινικό επίπεδο, την κατανόηση της βοηθητικής διεργασίας και την ανάπτυξη ικανότητας για χρησιμοποίηση στην πράξη, την επίγνωση τεχνικών και δεξιοτήτων εκτίμησης και παρέμβασης στο μικρό-επίπεδο (Κλινική Κοινωνική Εργασία) και την ευαισθητοποίηση στα δυναμικά της επαγγελματικής σχέσης.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Κατανοούν την έννοια και το περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με Άτομα ως εξειδικευμένης μεθοδολογικής προσέγγισης  
  • Εκτιμούν τις δυνάμεις των ατόμων για την επίλυση προβλημάτων 
  • Αξιολογούν τις δυνατότητες των ατόμων για την κάλυψη των αναπτυξιακών προκλήσεων και την ψυχική τους ανθεκτικότητα 
  • Κατανοούν και να γνωρίζουν ένα δομημένο τρόπο αξιολόγησης των ατόμων και συγκεκριμένα εργαλεία αξιολόγησης 
  • Διαφοροποιούν τις ποικίλες έννοιες και εφαρμογές της Κοινωνικής Εργασίας με Άτομα
  • Ευαισθητοποιηθούν στην πρόληψη και προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των ατόμων στην κοινότητα και σε σχέση με τους κοινοτικούς πόρους υποστήριξης  
  • Ευαισθητοποιηθούν σε διαπολιτισμικές προσεγγίσεις σε σχέση με την Κοινωνική Εργασία με Άτομα 
  • Εφαρμόζουν κατάλληλα κλινικές γνώσεις, δεξιότητες και τεχνικές Κοινωνικής Εργασίας με Άτομα σε όλα τα στάδια της διεργασίας επίλυσης προβλημάτων, από τη διαγνωστική εκτίμηση, στην παρέμβαση και τον τερματισμό 
  • Χρησιμοποιούν κριτική σκέψη για την επιλογή του κατάλληλου κλινικού μοντέλου Κοινωνικής Εργασίας με Άτομα για εκτίμηση και παρέμβαση 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Γνωρίζουν τις βασικές θεωρίες της επικοινωνίας 
  • Κατανοούν τις βασικές αρχές, τα στοιχεία, τα χαρακτηριστικά, τις μορφές και τα μέσα της επικοινωνίας 
  • Χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τις τεχνικές και τις δεξιότητες της επικοινωνίας 
  • Αντιλαμβάνονται, να αξιολογούν και να ερμηνεύουν λεκτικά και μη λεκτικά μηνύματα στοπλαίσιο της επικοινωνίας με τους εξυπηρετουμένους 
  • Αναγνωρίζουν, κατανοούν και διαχειρίζονται τις δυνατότητες και τις δυσκολίες τους στην έκφραση συναισθημάτων 
  • Αναπτύξουν τεχνικές που διευκολύνουν την επικοινωνία, την έκφραση και αναγνώριση συναισθημάτων 
  • Κατέχουν τεχνικές ανάπτυξης της δημιουργικότητας δημιουργικής έκφρασης. 
  • Χρησιμοποιούν μεθόδους και τεχνικές εμψύχωσης – ενδυνάμωσης ατόμων, ομάδων κοινοτήτων. 
  • Χρησιμοποιούν μη λεκτικά και δημιουργικά "μέσα " έκφρασης με στόχο την προσωπική ανάπτυξη, την κοινωνική λειτουργικότητα και την αποτελεσματική επικοινωνία με τους εξυπηρετουμένους οπως  ορίζεται από το βιο- ψυχο-κοινωνικό μοντέλο άσκησης  της Κοινωνικής Εργασίας 

ΤΟΜΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Το μάθημα Τομείς και Υπηρεσίες Εφαρμογής της Κοινωνικής Εργασίας περιλαμβάνει τις βασικές πολιτικές για την κοινωνική πρόνοια και την εφαρμογή τους στην σημερινή πραγματικότητα. Οι πολιτικές αυτές αποσκοπούν στην αντιμετώπιση κρίσιμων και κατά κανόνα πολύπλοκων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κοινωνία. Η διαμόρφωση των πολιτικών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών βασίζονται σε αξίες, ιδεολογικές προσεγγίσεις, πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους, οι οποίες αφορούν όλους τους πολίτες. Η μορφή που λαμβάνουν είναι οι κοινωνικές παροχές, η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τα επιδόματα αναπηρίας, ανεργίας κλπ.  Το μάθημα έχει ως σκοπό την απόκτηση γνώσεων των φοιτητών πάνω στην εφαρμογή της κοινωνικής προστασίας του κράτους μέσα από μία σειρά προγραμμάτων που εστιάζουν στα διάφορα προβλήματα της κοινωνίας. Τα προγράμματα αυτά αφορούν τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα παροχής κοινωνικών υπηρεσιών, το ρόλο του εθελοντικού τομέα και των ΜΚΟ. Συγκεκριμένα, η διδασκαλία του μαθήματος βασίζεται στην περιγραφή και συζήτηση κοινωνικών προβλημάτων και στην αντιμετώπισή τους μέσα από την περιγραφή προγραμμάτων και πολιτικών αντιμετώπισης τους.  

Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος συνοψίζονται ως εξής: 

  • Να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις σχετικές με τα Προγράμματα Κοινωνικής Πρόνοιας, και τους Οργανισμούς - Υπηρεσίες - Ιδρύματα, όπου ασκείται η Κοινωνική Πρόνοια.  
  • Παρέχεται η δυνατότητα στους φοιτητές να έχουν μία σφαιρική εικόνα του κοινωνικού προβλήματος, όπως αυτό βιώνεται και αντιμετωπίζεται, ανάλογα με τις ανάγκες των εξυπηρετούμενων 
  • Να αποκτήσουν οι φοιτητές αξίες, γνώσεις και δεξιότητες ώστε να μπορούν να βοηθούν αποτελεσματικά τους εξυπηρετούμενους οι οποίοι για διάφορους λόγους δεν έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες που θα λάβουν βοήθεια 
  • Να δοθούν ευκαιρίες για ανταλλαγή απόψεων και συζήτηση για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών 
  • Να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις για το σύστημα παραπομπών των περιστατικών ανάλογα με το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν 
  • Να γνωρίσουν οι φοιτητές τα όρια του συστήματος κοινωνικής προστασίας και κοινωνικής πρόνοιας 
  • Να επισκεφθούν οι φοιτητές ανάλογες Υπηρεσίες και Ιδρύματα, να ευαισθητοποιηθούν στη λειτουργικότητά τους και στον ρόλο του επαγγελματία Κοινωνικού Λειτουργού ανάλογα με το/τα πρόβλημα/τα των εξυπηρετουμένων, ώστε να προετοιμαστούν για την τοποθέτησή τους σε πλαίσιο για την Πρακτική Εργαστηριακή τους Άσκηση Ι, κατά το Ζ΄ εξάμηνο.  

AΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Η Αναπτυξιακή Ψυχολογία αποτελεί έναν ερευνητικό και επαγγελματικό κλάδο της Ψυχολογίας ο οποίος ασχολείται με τη μελέτη των βιολογικών, κοινωνικών και ψυχολογικών διεργασιών οι οποίες αλληλεπιδρούν και οδηγούν στην ανάπτυξη του παιδιού από την εμβρυική περίοδο μέχρι την ενηλικίωση. Το κύριο αντικείμενο της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας είναι η κατανόηση της αναπτυξιακής διαδοχής που διέρχονται οι άνθρωποι καθώς μεγαλώνουν καθώς και των παραγόντων που προωθούν ή αναστέλλουν την ανάπτυξη. Στο μάθημα αυτό παρουσιάζονται κριτικά οι σημαντικότερες θεωρίες για την ανάπτυξη του παιδιού. Σκοπός του μαθήματος είναι να ευαισθητοποιηθούν οι φοιτητές απέναντι στην παιδική ηλικία, να κατανοήσουν τις βασικές αρχές οι οποίες διέπουν την ανάπτυξη του ατόμου και να γνωρίσουν την τυπική πορεία της ανάπτυξης. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Κατανοούν τις βασικές αρχές της ανάπτυξης του ανθρώπου στον ψυχοκινητικό, γνωστικό, συναισθηματικό και κοινωνικό τομέα 
  • Έχουν γνώση της τυπικής πορείας της ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της βρεφικής, νηπιακής σχολικής και εφηβικής ηλικίας
  • Να διακρίνουν τα όρια μεταξύ τυπικής και αποκλίνουσας ανάπτυξης 
  • Έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές θεωρίες της ανάπτυξης και να έχουν αναπτύξει κριτική θεώρηση αυτών 
  • Ερμηνεύουν τη συμπεριφορά του ανθρώπου ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης μεταξύ γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων, καθώς και παραγόντων επικινδυνότητας και προστατευτικών παραγόντων. 
  • Συνδέουν τις τρέχουσες αλλαγές στην ανάπτυξη με τις μελλοντικές προοπτικές ανάπτυξης 


ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Η επιτυχής παρακολούθηση του συγκεκριμένου μαθήματος  της  Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, έχει ως βασικό αποτέλεσμα  οι φοιτητές/-τριες να προβληματιστούν και να αποκτήσουν καταρχήντις βασικές γνώσεις σχετικά με τους σκοπούς των εκπαιδευτικών θεσμών, τη δομή τους και τα παραγόμενα κοινωνικά αποτελέσματα των λειτουργιών τους. Ακόμη οι φοιτητές/-τριες θα αποκτήσουν ικανό  επίπεδο ανάλυσης και ερμηνείας, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνικοποιητική  λειτουργία των εκπαιδευτικών θεσμών και τη σχέση τους με την περιβάλλουσα κοινωνία τόσο σχετικά με την ένταξη και την πορεία του ατόμου στο εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και με την ''προετοιμασία'' του απ' αυτό για την ένταξή του στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο . Είναι χαρακτηριστικό πως η Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης αποτελεί ένα από τα βασικότερα πεδία για την επιστήμη της Κοινωνιολογίας.  

 Πιο συγκεκριμένα, η ύλη του μαθήματος επικεντρώνεται στην εξοικείωση των  φοιτητές/-τριες  με το εννοιολογικό περιεχόμενο, με απώτερο σκοπό την κατανόηση των διαδικασιών του εκπαιδευτικού θεσμού ως φορέα κοινωνικοποιητικής λειτουργίας. Ακόμη σημαντικό αποτέλεσμα των εισηγήσεων αποτελεί η καλλιέργεια κριτικών ικανοτήτων για την ιδεολογική λειτουργία της εκπαίδευσης ως  κοινωνικού  μηχανισμού. Ακόμη  οι  φοιτητές/-τριες θα αποκτήσουν μεθοδολογικά εργαλεία μελέτης και ανάλυσης,  προϋποθέσεις απαραίτητες για την αποτελεσματική εφαρμογή της Κοινωνικής Εργασίας στο σχολείο από τους μελλοντικούς Κοινωνικούς Λειτουργούς.  Ακόμη σημαντικός θεματικός άξονας του μαθήματος είναι η εισαγωγή στη μικρο-προβληματική των σχέσεων δασκάλου , μαθητών , γονιών, κοινότητας και η σύνδεσή τους με την ανισότητα και το κοινωνικό και πολιτιστικό κεφάλαιο των δρώντων.   

Έτσι η βαθύτερη κατανόηση, σύλληψη και ανάλυση και οι κυριότερες θεωρητικές κατασκευές και ανιχνεύσεις στα πλαίσια του επιστημονικού πεδίου της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, αποτελούν το επίκεντρο των διαλέξεων που έχουν ως αποτέλεσμα να  επιτρέπουν στο φοιτητή/τρια να εξοικειωθεί με τη δυναμική φύση του επιστημονικού αλλά και του μελλοντικού επαγγελματικού πεδίο του. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία του επιστημονικού πεδίου της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της δυναμικής του επιστημονικού πεδίου καθώς και την εργαλειακή σημαντικότητά του, τόσο στο επίπεδο της έρευνας όσο και στο επίπεδο της επαγγελματικής εμπλοκής  
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, προκειμένου να καταστεί σαφής ο ρόλος της προσέγγισης και της μεθοδολογίας που ασπάζεται ο ειδικός στην ερμηνεία και στη μικρο  και μακρο διαχείριση στο σχολείο 
  • Είναι σε θέση να ερμηνεύουν τη σημαντικότητα των κοινωνικών παραγόντων όπως της ετερότητας, του αποκλεισμού και της φτώχειας κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι, να κατανοούν να συλλαμβάνουν και να διαχειρίζονται πολιτισμικά και κοινωνικά κεφάλαια κατά την εργασία  τους με δρώντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.