ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Η Κοινωνική Πολιτική είναι ο κλάδος των κοινωνικών επιστημών που ασχολείται με τη λειτουργία του κράτους πρόνοιας και τη λειτουργία των δομών. Συγκεκριμένα, μελετά πως το κράτος πρόνοιας συμβάλλει στην κοινωνική ευημερία και την κοινωνική συνοχή. Η γνώση της κοινωνικής πολιτικής παρέχει στην κοινωνική εργασία το θεωρητικό υπόβαθρο που περιλαμβάνει τις θεωρίες του κράτους πρόνοιας, τη νομοθεσία, τις πολιτικές σε θέματα παιδείας, υγείας, απασχόλησης, ανεργίας, περιβάλλοντος, τις κοινωνικές παροχές και τις κοινωνικές υπηρεσίες.. Επίσης, πληροφορεί την κοινωνική εργασία για τις δημογραφικές αλλαγές, τα στατιστικά στοιχεία για τον πληθυσμό, τις αλλαγές που συμβαίνουν στην κοινωνία. Ως αντικείμενο, χωρίζεται σε πολλούς τομείς μελέτης που περιλαμβάνουν τα κοινωνικά δικαιώματα, τα κοινωνικά προβλήματα, τα μοντέλα διακυβέρνησης. Η αξία της Κοινωνικής Πολιτικής έγκειται στην κριτική που ασκεί στις διάφορες πολιτικές που ασκούνται σε ένα κράτος. Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων των φοιτητών πάνω στο αντικείμενο της Κοινωνικής Πολιτικής, η εξοικείωσή τους με τους όρους που αφορούν το κράτος πρόνοιας και τις έννοιες που διέπουν την θεωρία του, έτσι ώστε να ενσωματώσουν στις γνώσεις τους με το αντικείμενο της κοινωνικής εργασίας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία της επιστήμης της Κοινωνικής Πολιτικής 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των θεσμών καθώς και την ευρύτητα τόσο του ερευνητικού όσο και του επαγγελματικού της πεδίου 
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Κοινωνικής Πολιτικής, προκειμένου να καταστεί δυνατόν για τον φοιτητή να αναγνωρίζει και να ερμηνεύει τις διάφορες πολιτικές που επηρεάζουν τον κοινωνικό λειτουργό κατά την άσκηση των καθηκόντων του 
  • Είναι σε θέση να συμμετέχουν σε προγράμματα που εκπονούνται για ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, να ασκούν κριτική και να προτείνουν λύσεις που βασίζονται στη συγκέντρωση αντικειμενικών πληροφοριών.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην Κοινωνική Εργασία, την ιστορική τους εξέλιξη και αλληλεπίδραση με το γενικότερο πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο καθώς και τα όρια της κάθε προσέγγισης. Επιπλέον επιδιώκεται η εμβάθυνση στη διαχρονική εξέλιξη των ορισμών και των θεωριών στην Κοινωνική Εργασία σε συνάρτηση με τις επιστημονικές κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και την συμβολή των ωφελούμενων των κοινωνικών υπηρεσιών στην εξέλιξη της κοινωνικής εργασίας. Τέλος, η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων των φοιτητών/τριων ως προς την σύνδεση θεωρίας της κοινωνικής εργασίας και πρακτικής εφαρμογής τους.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: 

  • Αξιολογούν κριτικά την ιστορική εξέλιξη της κοινωνικής εργασίας 
  • Κατανοούν τον ρόλο της κοινωνικής εργασίας σε συνάρτηση με το ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο 
  • Είναι εξοικειωμένοι με διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις 
  • Γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της Κοινωνικής Εργασίας καθώς και την αναγκαιότητα της σύνδεσης της θεωρίας με τις παρεμβάσεις των κοινωνικών λειτουργών στην πράξη. 
  • Προσδιορίζουν τα όρια των θεωρητικών προσεγγίσεων 
  • Διακρίνουν τις διαφορές και τις αλληλοεπικαλύψεις στα μοντέλα και θεωρητικές προσεγγίσεις κοινωνικής εργασίας  
  • Επιδιώκουν την κριτική ανάλυση των προσεγγίσεων σε συνάρτηση με τις ανάγκες και τα αιτήματα των χρηστών των κοινωνικών υπηρεσιών 
  • Γνωρίζουν τα βασικά μοντέλα παρέμβασης στην Κοινωνική Εργασία 
  • Αξιοποιούν τον κριτικό αναστοχασμό στην επιλογή μοντέλων και θεωριών στις παρεμβάσεις τους 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Το μάθημα έχει ως αντικείμενο την παροχή βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε θέματα που αφορούν την επαγγελματική ηθική και δεοντολογία στην κοινωνική εργασία ως εφαρμοσμένη κοινωνική επιστήμη και ανθρωπιστικό επάγγελμα. Στόχος του μαθήματος είναι η εμβάθυνση και εμπέδωση της αποκτηθείσας γνώσης για την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των φοιτητών/τριών σχετικά με τις ηθικές προκλήσεις και τα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνικοί λειτουργοί κατά την άσκηση του επαγγέλματος. Το μάθημα περιλαμβάνει επίσης, την ανάδειξη, ανάλυση και κατανόηση  φιλοσοφικών  και πρακτικών ζητημάτων γύρω από τη σύγκρουση μεταξύ επαγγελματικών και προσωπικών αξιών, επαγγελματικών ορίων και αντιδεοντολογικής/ανήθικης συμπεριφοράς  τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα παροχής κοινωνικών υπηρεσιών. Το μάθημα αναδεικνύει με κριτικό τρόπο το σημαντικό ρόλο της κοινωνικής εργασίας ως ηθικά και αξιακά εδραιωμένου κοινωνικού επαγγέλματος στην σημερινή εποχή.   

Μετά το τέλος του μαθήματος,  ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση: 

  • να κατανοεί τις βασικές έννοιες και αρχές της ηθικής και της δεοντολογίας στην επιστήμη της κοινωνικής εργασίας 
  • να κατέχει απαραίτητες γνώσεις σε θέματα επαγγελματικής ηθικής και δεοντολογίας 
  • να γνωρίζει τις βασικές σχολές ηθικής και την επίδραση τους στο επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού  
  • να κατανοεί πλήρως το ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού ως συνηγόρου υπεράσπισης θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων στο πλαίσιο προαγωγής της κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικής αλλαγής 
  • να υιοθετεί τις αρχές, τη φιλοσοφία και τους σκοπούς των κωδίκων δεοντολογίας της κοινωνικής εργασίας (εθνικός-διεθνής) 
  • να αναπτύσσει δεξιότητες στην αναγνώριση, ανάλυση και επίλυση ηθικών επαγγελματικών προβλημάτων και  διλλημάτων  
  • να λαμβάνει ηθικά και δεοντολογικά ορθές αποφάσεις 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Το μάθημα έχει εισαγωγικό χαρακτήρα στο αντικείμενο της διοίκησης ως μεθόδου κοινωνικής εργασίας (social work management). Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή και εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με τις βασικές  έννοιες, αρχές και θεωρητικές προσεγγίσεις που διέπουν την οργάνωση και διοίκηση των κοινωνικών υπηρεσιών στον δημόσιο και ιδιωτικό μη κερδοσκοπικό τομέα. Το μάθημα προσεγγίζει με κριτικό πνεύμα τις υπάρχουσες αντιλήψεις και τάσεις περί παραγωγής και διανομής κοινωνικών υπηρεσιών γενικού και ειδικού ενδιαφέροντος  με γνώμονα το μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης ( sustainable development), υπό μεταβαλλόμενες κοινωνικά συνθήκες.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος,  ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:   

  • να κατανοεί τις βασικές αρχές της οργάνωσης και διοίκησης των κοινωνικών υπηρεσιών. 
  • να γνωρίζει τη βασική δομή και τις συνιστώσες του κοινωνικό προνοιακού μοντέλου της χώρας.  
  • να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί πλήρως το ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού ως ηγετικού στελέχους-μάνατζερ (χαρακτηριστικά, ιδιαιτερότητες, δυσκολίες/προβλήματα) στις σύγχρονες κοινωνικές υπηρεσίες.  
  • να αντιλαμβάνεται το ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού σε σχέση με άλλα επαγγέλματα στο πλαίσιο της διεπιστημονικής/διεπαγγελματικής συνεργασίας.   
  • να κατανοεί και να ερμηνεύει με κριτική σκέψη τη νομοθεσία που διέπει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των κοινωνικών υπηρεσιών. 
  • να εξοικειωθεί με τις σύγχρονες τάσεις και πρακτικές που αφορούν την παραγωγή και διανομή καινοτόμων και ολοκληρωμένων κοινωνικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης. 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

H Κοινωνική Ψυχολογία εξετάζει τις πράξεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ατόμων όπως αυτά διαμορφώνονται στο πλαίσιο των διαπροσωπικών τους σχέσεων και ως αποτέλεσμα της συμμετοχής τους σε ευρύτερες κοινωνικές ομάδες. Εξετάζει το ρόλο της κοινωνικής επιρροής, τις επιδράσεις του ευρύτερου πολιτισμικού πλαισίου και την αλληλεπίδραση αυτών των παραγόντων με τις εγγενείς ικανότητες και προδιαθέσεις. Το μάθημα αυτό παρουσιάζει μια επισκόπηση των σημαντικότερων ζητημάτων που απασχολούν τις κοινωνιο-ψυχολογικές θεωρίες και έρευνες. Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές τις βασικές αρχές οι οποίες διέπουν τη συμπεριφορά του ατόμου ως μέλος μιας ομάδας και να κατανοήσουν τους τρόπους με τους οποίους η δυναμική της ομάδας επηρεάζει και διαφοροποιεί τη συμπεριφορά αυτή. Ειδικότερος στόχος είναι η απόκτηση γνώσεων που θα επιτρέψουν στους φοιτητές να διαχειρίζονται πιο αποτελεσματικά τόσο τις σχέσεις όσο και τα προβλήματα που θα εμφανιστούν αργότερα στο χώρο εργασίας τους ως μέλη μιας διεπιστημονικής ομάδας. Ειδικότεροι στόχοι είναι η κατανόηση της διαδικασίας διαμόρφωσης των στάσεων, των στερεότυπων, των προκαταλήψεων, του ανταγωνισμού, της ηγετικής συμπεριφοράς, της επιθετικότητας και η απόκτηση των γνώσεων που θα επιτρέψουν στους φοιτητές να διαχειρίζονται πιο αποτελεσματικά τόσο τις σχέσεις όσο και τα προβλήματα που θα εμφανιστούν αργότερα στο χώρο εργασίας τους ως μέλη μιας διεπιστημονικής ομάδας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Γνωρίζουν και να κάνουν χρήση βασικών εννοιών στο πεδίο της Κοινωνικής Ψυχολογίας 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο και τις σύγχρονες τάσεις της Κοινωνικής Ψυχολογίας 
  • Χρησιμοποιούν βασικές έννοιες της Κοινωνικής Ψυχολογίας προκειμένου να ερμηνεύουν καταστάσεις και φαινόμενα με τα οποία ασχολούνται οι Κοινωνικοί Λειτουργοί 
  • Αναγνωρίζουν τη συνάφεια της Κοινωνικής Ψυχολογίας με την καθημερινή ζωή και να σκιαγραφούν τους τρόπους με τους οποίους οι βασικές της αρχές μπορούν να εφαρμοστούν σε διάφορα κοινωνικά πλαίσια 
  • Αναγνωρίζουν τα ψυχοκοινωνικά φαινόμενα και τις συνέπειές τους στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου 

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η Κοινωνιολογία της Υγείας ασχολείται με την επιστημονική μελέτη της σπουδαιότητας των στάσεων απέναντι στην υγεία  και αποσκοπεί στην κατανόηση και των κοινωνικών παραγόντων που τις διαμορφώνουν. Το μάθημα αυτό αποτελεί το βασικό αξονικό πεδίο για την επιστήμη της Κοινωνιολογίας. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην  εισαγωγή και στην διεύρυνση των γνωστικών οριζόντων και των μεθοδολογικών εργαλείων κατανόησης , μελέτης και ανάλυσης των φοιτητών/-τριών στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνιολογίας της Υγείας. Η βαθύτερη κατανόηση, σύλληψη και ανάλυση του   διπόλου ΄΄Υγεία και Ασθένεια΄΄ στη  σχέση τουμε το φυσικό, πολιτισμικό και κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον και τις κυριότερες θεωρητικές κατασκευές και ανιχνεύσεις στα πλαίσια της Κοινωνιολογίας της Υγείας, αποτελούν τον κεντρικό άξονα του μαθήματος και θα επιτρέψουν στο φοιτητή/-τρια να εξοικειωθεί με τη δυναμική φύση του επιστημονικού πεδίου αλλά και του κοινωνικού φαινομένου. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία του επιστημονικού πεδίου της Κοινωνιολογίας της Υγείας 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της δυναμικής του επιστημονικού πεδίου καθώς και την εργαλειακή σημαντικότητά του του, τόσο στο επίπεδο της έρευνας όσο και στο επίπεδο της επαγγελματικής εμπλοκής 
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Κοινωνιολογίας της Υγείας, προκειμένου να καταστεί σαφής ο ρόλος της προσέγγισης και της μεθοδολογίας που ασπάζεται ο ειδικός στην ερμηνεία και διαχείριση του κοινωνικού φαινομένου 
  • Είναι σε θέση να ερμηνεύουν τη σημαντικότητα των  κοινωνικών παραγόντων στην υγεία , όπως της ανισότητας, του αποκλεισμού και της φτώχειας, να κατανοούν να συλλαμβάνουν και να διαχειρίζονται  στάσεις και συμπεριφορές απέναντι σε θέματα υγείας (πολιτιστικά πρότυπα και επικίνδυνες συμπεριφορές, πληθυσμιακές πεποιθήσεις και συμπεριφορές κτλ.). και τελικά να υπερβαίνουν εμπόδια και συγκρούσεις στην αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας