ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους/τις φοιτητές/τριες στην έννοια και το αντικείμενο της Κοινωνικής Εργασίας. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων των φοιτητών/τριων ως προς βασικές έννοιες της Κοινωνικής Εργασίας όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, η κοινωνική δικαιοσύνη αλλά και αξίες και αρχές και δεξιότητες των κοινωνικών λειτουργών. θεωρίες της Κοινωνικής Εργασίας, τις αρχές αξίες και τα βασικά στοιχεία των μεθόδων της συγκεκριμένης επιστήμης. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της Κοινωνικής Εργασίας και την σημαντικότητα της θεωρίας για την πρακτική εφαρμογή της συγκεκριμένης κοινωνικής επιστήμης. 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: 

  • Γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της ιστορικής εξέλιξης της Κοινωνικής Εργασίας 
  • Προσδιορίζουν τις βασικές δεξιότητες που απαιτούνται για το επάγγελμα
  • Εξετάζουν κριτικά κυρίαρχες στάσεις και αντιλήψεις προς ομάδες πληθυσμού που βιώνουν φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό 
  • Γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της Κοινωνικής Εργασίας 
  • Γνωρίζουν τις βασικές αρχές και αξίες της επιστήμης της Κοινωνικής Εργασίας 

ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥ

Το μάθημα που αποτελεί μία πρώτη επαφή του φοιτητή κοινωνικής εργασίας με το επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού, στοχεύει στην εξοικείωσή του με διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες, με τις ανθρώπινες σχέσεις και την αντικειμενικότητα του Κοινωνικού Λειτουργού.   

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:  

  • έχει αποκτήσει αρχική επίγνωση του εαυτού του, των προσωπικών στάσεων και αντιλήψεων. 
  • εντοπίζει, διακρίνει τα δικά του πιστεύω, αντιλήψεις, προκαταλήψεις, αξίες, πεποιθήσεις, ώστε να αποφεύγει την ταύτιση με τον ωφελούμενο των υπηρεσιών του.  
  • έχει ευαισθητοποιηθεί στην επίδραση που ασκούν οι προσωπικές αξίες στις ενέργειες και στάσεις, ώστε να αρχίσει να διακρίνει πώς προστατεύει η αυτογνωσία τον Κοινωνικό Λειτουργό από τη συναισθηματική εμπλοκή με τον εξυπηρετούμενο.  
  • έχει προβληματιστεί γύρω από τον βαθμό αυτογνωσίας του Κοινωνικού Λειτουργού που καθορίζει σ’ ένα μεγάλο βαθμό την ποιότητα της επαγγελματικής προσφοράς του. 

ΓΕΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

Η Κοινωνιολογία ασχολείται με την επιστημονική μελέτη της συμπεριφοράς των κοινωνικών υποκειμένων αλλά και τις λειτουργίες των θεσμικών κατασκευών καθώς και των παραγόντων που δυναμικά τη διαφοροποιούν, αποσκοπώντας στην κατανόηση, ερμηνεία και διαχείριση του κοινωνικού. Το μάθημα αυτό αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στην επιστήμη της Κοινωνιολογίας. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών/-τριών στις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της Κοινωνιολογίας, στην εξοικείωσή τους με τις βασικές ερευνητικές μεθόδους αυτής της επιστήμης και στην κατανόηση των βασικών κοινωνικών διαδικασιών σε επίπεδο δομικών και ατομικών δράσεων.  

Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές/-τριες με το αντικείμενο της επιστήμης της Κοινωνιολογίας και με το βασικό εννοιολογικό οπλοστάσιό της, αφομοιώνοντας μέσα από κριτική κατανόηση τις έννοιες αλλά και τη χρήση των ανάλογων μεθοδολογικών εργαλείων  με αποτέλεσμα οι φοιτητές/-τριες να καταστούν ικανοί να συλλαμβάνουν τη δυναμική μεταλλαγή της σύγχρονης κοινωνίας.  Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι  φοιτητές/-τριες  θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία της επιστήμης της Κοινωνιολογίας 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της σύγχρονης Κοινωνιολογίας καθώς και την σημασία των θεωρητικών και μεθοδολογικών εργαλείων της Κοινωνιολογίας για την ευρύτητα τόσο του ερευνητικού όσο και του επαγγελματικού τους  πεδίου 
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Κοινωνιολογίας, προκειμένου να καταστεί σαφής ο ρόλος της προσέγγισης και της μεθοδολογίας που ασπάζεται ο κάθε ειδικός στην κατανόηση, ερμηνεία  και ανάλυση του κοινωνικού. 
  • Είναι σε θέση να ερμηνεύουν το ρόλο των βασικών κοινωνικών παραγόντων και καταστάσεων, όπως η κοινωνική διαστρωμάτωση, η κοινωνική αλλαγή, οι κοινωνικές στάσεις και συμπεριφορές καθώς και διαδικασιών όπως η κοινωνική κινητικότητα.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Η Ψυχολογία ασχολείται με την επιστημονική μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς και των νοητικών λειτουργιών καθώς και των παραγόντων που την επηρεάζουν και αποσκοπεί στην κατανόηση και πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Το μάθημα αυτό αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της Ψυχολογίας,  στην εξοικείωσή τους με τις βασικές ερευνητικές μεθόδους αυτής της επιστήμης και στην κατανόηση των βασικών γνωστικών και συναισθηματικών διαδικασιών. Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με το αντικείμενο της Ψυχολογίας και τις βασικές ψυχολογικές έννοιες και να συλλάβουν τη δυναμική φύση της σύγχρονης Ψυχολογίας.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία της επιστήμης της Ψυχολογίας 
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της σύγχρονης Ψυχολογίας καθώς και την ευρύτητα τόσο του ερευνητικού όσο και του επαγγελματικού της πεδίου
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Ψυχολογίας, προκειμένου να καταστεί σαφής ο ρόλος της προσέγγισης που ασπάζεται ο κάθε ειδικός στην ερμηνεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς
  • Ερμηνεύουν το ρόλο των βασικών γνωστικών λειτουργικών, όπως της αντίληψης, της προσοχής, της νοημοσύνης, της μνήμης και της μάθησης, καθώς και των συναισθημάτων και της συναισθηματικής νοημοσύνης στη διαμόρφωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

H συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες, έχει δική της μεθοδολογία και ακολουθεί ορισμένα βασικά βήματα. Το μάθημα έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα βασικά είδη επιστημονικών εργασιών, την αναζήτηση και κατάλληλη αξιοποίηση των πηγών και τη μεθοδολογία συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας στα πλαίσια της δεοντολογίας και του σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 

  • Αναγνωρίζουν την αξία της επιστημονικής έρευνας 
  • Έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές αρχές που διέπουν τον γραπτό επιστημονικό λόγο και την συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας 
  • Διαχειρίζονται και να χρησιμοποιούν ψηφιακές και έντυπες πηγές 
  • Επιλέγουν και να συνδυάζουν βιβλιογραφικές πηγές για την ανάπτυξη επιστημονικού λόγου 
  • Να διεξάγουν εκτεταμένη βιβλιογραφική έρευνα με σύγχρονες τεχνικές και μεθόδους 
  • Αναπτύσσουν αναλυτική και κριτική σκέψη
  • Συνθέτουν και να οργανώνουν πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα 
  • Χρησιμοποιούν ορθά τις βιβλιογραφικές παραπομπές 
  • Αποφεύγουν τη λογοκλοπή 
  • Αξιοποιούν δεξιότητες συγγραφής επιστημονικής εργασίας